<$BlogRSDUrl$>

 


شورای نگهبان و رياست‌جمهوری زنان 


چند روز قبل، غلام‌حسين الهام؛ سخنگوی شورای نگهبان؛ اعلام کرد زنانی که دارای صلاحيت‌های لازم باشند، می‌توانند کانديدای رياست‌جمهوری شوند.

با توجه به این‌که تا همين چند ماه پيش، شورای نگهبان مخالف کاندیدا شدن زنان برای انتخابات رياست‌جمهوری بود؛ ( سخن‌گوی شورای نگهبان، اوايل آبان ماه گفته بود برداشت شورا از واژه‌ی "رجل" در اصل 115 قانون اساسی جمهوری اسلامی، تا کنون به معنای جنس مرد بوده است.) اين تغيير تصميم سوال برانگيز است.

از آن‌جا که بعيد است در اين چند ماهه تحول فکری خاصی در اعضای شورای نگهبان رخ داده‌ باشد، به‌نظر می‌رسد علت اين تغيیر تصميم را بايد در سياست‌های کلی حکومت به‌منظور ترغيب هر چه بيشتر مردم برای شرکت در انتخابات رياست‌جمهوری دانست.

بعد از انتخابات سال گذشته‌ی مجلس که بنا به اعلام رسمی خود حکومت، منجر به شرکت تقريبا ۵۰ درصدی مردم در کل کشور و شرکت حدودا ۲۰ درصدی مردم در شهرهای بزرگ شد و با توجه به اين‌که در انتخابات مجلس يکی از دلايل مهم رای دادن، گرايشات قومی و قبيله‌ای است و چنين مسئله‌ای در انتخابات رياست‌جمهوری وجود ندارد؛ ظاهرا نظام جمهوری اسلامی مصمم است با دادن هرگونه امتيازهای مقطعی، در درجه‌ی اول انگيزه‌ی مردم را برای حضور در انتخابات بيشتر کند و در درجه‌ی دوم يک چهره‌ی دموکراتيک حداقلی به خود بگيرد.

علی‌رغم تمامی اين حرف‌ها، بعيد به‌نظر می‌رسد که در هنگام انتخابات، شورای نگهبان صلاحيت هيچ‌کدام از زنانی را که برای انتخابات کانديدا شده‌اند را تائيد کند. دقت کنيد که که در صحبت‌های سخن‌گوی شورای نگهبان تنها اشاره شده که زنان می‌توانند برای انتخابات کانديدا شوند که چنين امری در تمام دوره‌های گذشته نيز اتفاق افتاد بود، اما اين‌که صلاحيت يکی از زنان کانديدا تائيد شود تا به حال در جمهوری اسلامی اتفاق نيفتاده و به احتمال زياد در اين دوره نيز نمی‌افتد!

اما حتی اگر جمهوری اسلامی صلاحيت يک يا چند تن از کانديداهای زن را تائيد کند، اين امر تنها به معنای آن است که حکومت از ترس از دست ندادن حداقل مشروعيت سياسی‌اش مجبور شده از برخی اصولش عقب‌نشينی کند و اين مسئله برای جنبش اصلاحات ايران گامی به پيش است و بايد از آن استقبال کرد.



آرشيو

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Weblog 

Commenting by HaloScan.com